• UNDERSTAND

Energy Expenditure

• UNDERSTAND

Biological Processes

Medizin & Klinik

Die Durchführung von klinischen Studien, welche die biologischen Prozesse der menschlichen und tierischen Physiologie untersuchen, unterliegt der Frage nach der ethischen Vertretbarkeit. Die Stabilisotopenanalyse liefert einen nicht-invasiven Ansatz ohne Nebenwirkungen, die bei anderen Verfahren wie z.B. dem Einsatz von Radioisotopen auftreten können. Die Verwendung von angereicherten Isotopentracern mit künstlich hohen Häufigkeiten von kleineren Isotopen ist eine relativ einfache Methode, um subtile biologische Prozesse zu untersuchen.

Atemanalyse

Nachdem der Proband eine isotopisch markierte Mahlzeit (z. B. 13C markierte Glucose) eingenommen hat, zeigt das ausgeatmete CO2 des Patienten eine Anreicherung von 13C im Verhältnis zu 12C. Die Zeit, nach der die Anreicherung der 13C-Isotope im Atem auftritt, gibt einen Hinweis auf die Stoffwechselrate des Patienten. Bis zu 220 Atemproben können mit unserem iso FLOW Probenhandhabungssystem zur schnellen Analyse großer Probenzahlen analysiert werden.

Analyse von Körperflüssigkeiten

Die Verabreichung von doppelt markiertem Wasser (z.B. Wasser angereichert mit Deuterium und 18O) erlaubt es, den Gesamtenergieaufwand (Total Energy Expenditure, TEE) eines Subjektes (Mensch oder Tier) zu bestimmen. Die Hochleistungsisotopenanalyse von Deuterium und 18O von bis zu 180 Speichel-, Blut- und Urinproben kann mittels Headspace Equilibrierung mit dem iso FLOW Probenhandhabungssystem durchgeführt werden.

Biochemische Analysen

Um die komplexen physiologischen Prozesse innerhalb des Körpers besser zu verstehen, ist es notwendig, über die grobe Analyse von Atem und Körperflüssigkeiten hinauszugehen. Unsere Gas- und Flüssigchromatographie-Systeme (GC-IRMS und LC-IRMS) sind in der Lage, individuelle Stabilisotopenanalysen von Verbindungen durchzuführen, um mehr über diese komplexen Prozesse herauszufinden.

Medizinische Publikationen mit unseren Geräten

Unsere Kunden nutzen unsere Geräte für erstaunliche Forschungsprojekte im medizinischen Bereich. Um Ihnen zu zeigen, wie unsere Kunden ihre Forschung durchführen und wie unsere IRMS-Geräte eingesetzt werden, haben wir eine Reihe von Fachpublikationen gesammelt, die unsere Produkte namentlich nennen. Die Informationen zu diesen Fachartikeln finden Sie unten. Durch Klicken auf den Link werden Sie zur Website des jeweiligen Zeitschriftenverlags weitergeleitet, wo Sie die Publikation herunterladen können.

Wenn Sie unsere Publikationsdatenbank durchsuchen möchten oder die Liste der Ergebnisse an sich selbst oder an Ihre Kollegen mailen möchten, dann werfen Sie einen Blick auf unsere gesamte Publikationsdatenbank.

37 Ergebnisse:

Dietary protein regulates hepatic constitutive protein anabolism in rats in a dose-dependent manner and independently of energy nutrient composition.
American journal of physiology. Regulatory, integrative and comparative physiology (2010)
Laure Chevalier, Cécile Bos, Dalila Azzout-Marniche, Dominique Dardevet, Daniel Tomé, Claire Gaudichon

We had previously observed that drastic increases in protein consumption greatly modified hepatic protein anabolism in rats, but the confounding effects of other macronutrient changes or a moderate protein increase to generate the same modifications have not yet been established. This study examined the metabolic and hormonal responses of rats subjected to 14-day isoenergetic diets containing normal, intermediate, or high-protein levels (NP: 14% of energy, IP: 33%, HP: 50%) and different carbohydrate (CHO) to fat ratios within each protein level. Fasted or fed rats (n = 104) were killed after the injection of a flooding dose of (13)C-valine. The hepatic protein content increased in line with the dietary protein level (P < 0.05). The hepatic fractional synthesis rates (FSR) of protein were significantly influenced by both the protein level and the nutritional state (fasted vs. fed) (P < 0.0001) but not by the CHO level, reaching on average 110%/day, 92%/day, and 83%/day in rats fed the NP, IP, and HP diets, respectively. The FSR of plasma albumin and muscle did not differ between diets, while feeding tended to increase muscle FSR. Proteolysis, especially the proteasome-dependent system, was down-regulated in the fed state in the liver when protein content increased. Insulin decreased with the CHO level in the diet. Our results reveal that excess dietary protein lowers hepatic constitutive, but not exported, protein synthesis rates, independently of the other macronutrients, and related changes in insulin levels. This response was observed at the moderate levels of protein intake (33%) that are plausible in a context of human consumption.
Schlagworte: carbon , medi , gaschrom

Reference range thyroid-stimulating hormone is associated with physical activity energy expenditure in overweight and obese postmenopausal women: A Montreal-Ottawa New Emerging Team Study
Metabolism: Clinical and Experimental (2010)
Geneviève Rondeau, Nicole Rutamucero, Virginie Messier, Lacramioara Burlacu, Denis Prud'Homme, Hortensia Mircescu, Rémi Rabasa-Lhoret

Clinical and, to a lesser extent, subclinical hypothyroidism is associated with a variety of metabolic abnormalities, including increased body mass index, unfavorable lipoprotein profile, and increased biomarkers for atherosclerosis. Energy expenditure could act as a confounding factor in the association reported between thyroid-stimulating hormone (TSH) levels and cardiometabolic risk factors. The objective of the study was to investigate the relationship between reference range plasma TSH and energy expenditure as well as blood pressure, lipid, and inflammation parameters in women. One hundred four postmenopausal, overweight and obese, spontaneously euthyroid women were included in the study. We evaluated total energy expenditure by doubly labeled water, resting energy expenditure by indirect calorimetry, physical activity energy expenditure (PAEE = [total energy expenditure × 0.90] - resting metabolic rate), body weight, and percentage of fat mass by dual-energy x-ray absorptiometry. Blood pressure, plasma lipoproteins profile, and high-sensitivity C-reactive protein levels were also measured. Mean TSH was 2.39 ± 1.09 mIU/L. We observed that high-density lipoprotein cholesterol (r = -0.20, P ≤ .05) was negatively associated with TSH, whereas systolic blood pressure (r = 0.21, P ≤ .05) and apolipoprotein B (r = 0.22, P ≤ .05) were positively correlated with TSH. However, these correlations were no longer significant after controlling for PAEE. A significant negative correlation was found between TSH and PAEE (r = -0.23, P ≤ .05). Our results suggest that, although TSH in the reference range is associated with some cardiometabolic risk factors, this is in large part explained by lower PAEE. In turn, lower PAEE could increase the cardiometabolic risk. © 2010 Elsevier Inc.
Schlagworte: hydrogen , oxygen , medi , gashead

Effect of postprandial modulation of glucose availability: short- and long-term analysis.
The British journal of nutrition (2010)
Julie-Anne Nazare, Alexis de Rougemont, Sylvie Normand, Valérie Sauvinet, Monique Sothier, Sophie Vinoy, Michel Désage, Martine Laville

Low glycaemic index (LGI) foods have been proposed as potential means to decrease postprandial glucose excursions and thus to improve diabetes management. We modulated glucose availability of cereal products and thus their glycaemic index to study the metabolic effect of LGI foods on daylong glucose control acutely and in the long term following a 5-week GI intervention diet in free-living subjects. In this randomised, parallel trial, two groups of nineteen overweight subjects followed an ad libitum 5-week intervention diet in which usual starch was replaced by either LGI or high GI (HGI) starch. During the exploration days (days 1 and 36), subjects ate their assigned 13C-labelled test breakfast (LGI or HGI), and total and exogenous glucose kinetics (using stable isotopes), postprandial concentrations of glucose, insulin, lipid profile and nutrient oxidation were assessed after the test breakfast and a standardised lunch. At day 1, LGI breakfast significantly decreased post-breakfast glycaemic response with a parallel decrease in exogenous and total glucose appearance (P < 0.05). Post-lunch and post-breakfast glycaemic responses were positively correlated (r 0.79, P < 0.0001). Following the 5-week diet, difference between the groups in terms of glucose kinetics and response was maintained (no significant interaction group x time) but tended to decrease over time for the post-breakfast glycaemic response. Post-lunch and post-breakfast glycaemic responses remained positively correlated (r 0.47, P = 0.004). Modulation of postprandial glucose availability at breakfast decreased plasma exogenous glucose appearance and improved glucose control at the subsequent lunch. After 5 weeks, these effects were maintained in healthy subjects but remained to be confirmed in the longer term.
Schlagworte: carbon , medi , gaschrom

High-protein diets differentially modulate protein content and protein synthesis in visceral and peripheral tissues in rats.
Nutrition (Burbank, Los Angeles County, Calif.) (2009)
Laure Chevalier, Cécile Bos, Céline Gryson, Catherine Luengo, Stéphane Walrand, Daniel Tomé, Yves Boirie, Claire Gaudichon

OBJECTIVE: High-protein diets give rise to increased amplitude in the diurnal cycling of protein gains and losses at the whole-body level, but the tissue localization and mechanisms underlying these metabolic adaptations remain unclear. We investigated tissue-specific responses to increasing protein intakes in rats. METHODS: Protein synthesis rates (flooding dose with (13)C-valine) and accretion were assessed in individual tissues of fasted or fed rats (n = 32) after a 2-wk adaptation to a normal- or high-protein (HP) diet. RESULTS: In livers of HP rats, a strong inhibition of protein synthesis rates (-34%) occurred in the fasted and fed states, whereas a higher protein content (+10%) was observed. In the kidneys, a slight inhibition of synthesis rates after the HP diet was also observed but remained without effect on kidney protein pool size. Stomach and skin protein synthesis rates were significantly increased under HP conditions, whereas protein anabolism in skeletal muscle remained insensitive to the dietary protein level. This was also true for specific muscle protein fractions: myosin, mitochondrial, or sarcoplasmic protein synthesis rates were influenced by neither the dietary protein level nor the nutritional status. CONCLUSION: Modulation of protein kinetics and accretion by the HP diet is tissue-specific and the liver plays a critical role in such adaptations in a unique situation associating an inhibition of protein synthesis and protein pool expansion. The mechanisms underlying these changes and their physiologic incidence remain to be elucidated.
Schlagworte: carbon , medi , gaschrom

Association of cardiorespiratory fitness with insulin sensitivity in overweight and obese postmenopausal women: a Montreal Ottawa New Emerging Team study
Metabolism: Clinical and Experimental (2008)
Virginie Messier, Florin M. Malita, Rémi Rabasa-Lhoret, Martin Brochu, Antony D. Karelis

The purpose of this study was to examine the relation between insulin sensitivity and cardiorespiratory fitness in overweight and obese postmenopausal women. The study population consisted of 127 overweight and obese postmenopausal women (age, 57.7 ± 4.8 years; body mass index, 32.7 ± 4.7 kg/m2). Subjects were classified by dividing the entire cohort into tertiles (T) based on insulin sensitivity expressed per kilograms of lean body mass (LBM) (T1, <10.9; T2, 10.9-12.9, T3, >12.9 mg/min per kilogram of LBM, respectively). Outcome measures were body composition (dual-energy x-ray absorptiometry), visceral adipose tissue (computed tomography), insulin sensitivity (hyperinsulinemic-euglycemic clamp), cardiorespiratory fitness (indirect calorimetry), lower-body muscle strength (1 maximal repetition), physical activity energy expenditure (doubly labeled water), fasting lipids, and inflammatory profile. We found a significant positive relationship between insulin sensitivity and cardiorespiratory fitness (r = 0.25, P = .005). Moreover, cardiorespiratory fitness was higher in the T3 group compared to the T1 group (36.2 ± 6.1 vs 33.1 ± 5.0 mL/kg LBM per minute, respectively; P = .028). However, the difference was no longer significant after controlling for visceral adipose tissue or muscle strength. Finally, cardiorespiratory fitness was an independent predictor of insulin sensitivity. High levels of cardiorespiratory fitness are associated with higher levels of insulin sensitivity in overweight and obese postmenopausal women. Moreover, visceral adipose tissue accumulation or muscle strength may be potential mediators of this relationship. © 2008 Elsevier Inc. All rights reserved.